Na razie nie będzie powrotu do VAT 22 i 7 proc.

jojojojo/bigstockphoto.com

Sejm w ramach ustaw o przeciwdziałaniu społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 chciał już niebawem obniżyć stawki VAT – z 23% do 22% i z 8% do 7%. To oznaczałoby powrót do stawek, które obowiązywały przed 2011 roku. Senat opowiedział się przeciw, ale przyjął kilka innych zapisów.

Sejm przygotował nowelizację, zgodnie z którą powrót do 7 i 22% VAT-u miałby nastąpić w kolejnym roku, w którym zostaną spełnione razem trzy warunki. O jakie kryteria chodzi?

Będzie stosowana stabilizująca reguła wydatkowa (tak zwane SRW), a oprócz tego państwowy dług publiczny w relacji do PKB nie będzie przekraczał 43% oraz suma różnic co roku pomiędzy wartością wyniku nominalnego do PKB oraz poziomem celu budżetowego w średnim okresie będzie nie mniejsza niż 6%.

W związku z tym do obniżenia stawek VAT powinno dojść już w przyszłym roku, bo warunki zostały spełnione w 2019 roku. Senat jednak zakwestionował ten zapis, a senatorowie twierdzą, że ze względu na społeczno-gospodarcze skutki pandemii obniżka stawek podatku nie jest na razie możliwa.

Wiceminister finansów: obniżenie VAT nie jest możliwe

Wiceminister finansów Sebastian Skuza na posiedzeniu komisji wskazał, że działania pomocowe dla firm w kryzysie i utrata dochodów z podatków znacznie zachwiała kondycją finansów publicznych. W związku z tym nie można sobie pozwolić na obniżenie VAT-u już w przyszłym roku, bo doprowadzi to do jeszcze większego wzrostu deficytu i długu publicznego.

Zgodnie z przewidywaniami Ministerstwa Finansów deficyt w przyszłym roku wzrośnie aż do 12% Produktu Krajowego Brutto.

Nowelizacje ustaw – za czym zagłosował Senat?

Senatorowie zablokowali powrót do niższego VAT-u, ale zagłosowali za przedłużeniem dopłat do linii autobusowych do końca przyszłego roku, wsparciem dla agencji turystycznych, prolongatą licencji na przewóz osób za pomocą małych busów oraz obniżeniem od przyszłego roku akcyzy od paliw silnikowych (przy jednoczesnym podniesieniu w takim samym stopniu opłaty paliwowej.

Nowe przepisy uwzględniają również dokapitalizowanie Polskich Kolei Państwowych, które otrzymają prawie 2 mln zł z Funduszu Kolejowego, oraz portów morskich – w kwocie 1 mld zł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć poniższych tagów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>