Urzędnik poniesie odpowiedzialność za swoje decyzje

Metryki w administracji7 marca 2012 w życie wchodzą przepisy, które dotyczą decyzji urzędniczych. Od dzisiaj każdy dokument trafiający do jakiegokolwiek urzędu będzie miał swoją metrykę.

Czym jest metryka w administracji? To adnotacja z nazwiskiem urzędnika zajmującego się sprawą oraz z informacjami o decyzjach urzędnika dotyczących sprawy. Od dzisiaj żadna sprawa trafiająca do urzędów nie będzie anonimowa, trudniej będzie zatem uniknąć odpowiedzialności za błędy w postępowaniu urzędniczym.

Nowe przepisy znowelizowanego kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej mówią jasno, kto w przypadku uchybień, będzie za nie ponosił konsekwencje. Do tego celu stworzono właśnie metryki. Naruszenia prawa przez urzędników państwowych będą wiązały się z karami finansowymi.

Takie rozwiązanie to dobry krok w administracji publicznej. Po pierwsze wpłynie na rzetelne i dokładne wykonywanie obowiązków służbowych oraz całościowe rozwiązywanie spraw petentów, urzędnicy z większą uwagą podejmować będą często trudne decyzje. Po drugie petenci będą mieli jasny obraz, w jaki sposób ich praca była prowadzona, jakie działania zostały podjęte i w którym momencie doszło do ewentualnych uchybień.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć poniższych tagów HTML:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>